Fritid
Ankermeny
Sentrale funn
For både ni- og tolvåringer er venner en viktig del av fritiden, og halvparten ønsker mer tid til venner. Mange ønsker også mer tid med familien. Dette bekreftes i et åpent spørsmål. Barn fra familier med lav opplevd sosioøkonomisk status ønsker mindre tid til å lese enn andre barn.
Tidsbruk på fritiden
Det flest barn ønsker seg mer av på fritiden, er å være med venner, og med familien. Henholdsvis 50 og 42 prosent ønsker seg mer av dette. Søvn er også noe mange barn ønsker seg mer av, totalt 40 prosent.
Barn er i stor grad fornøyd med tidsbruken på faste fritidsaktiviteter, og 64 prosent vil bruke like mye tid på dette som i dag. Likevel svarer 27 prosent at de ønsker mer tid til faste fritidsaktiviteter.
Det flest barn ønsker å bruke mindre tid på, er sosiale medier (27 prosent). Det er likevel slik at de fleste er fornøyd med hvor mye tid de bruker på sosiale medier; 46 prosent vil bruke like mye tid som de gjør i dag. Jenter i tolvårsalderen er den gruppen der flest ønsker mer tid på sosiale medier (16 prosent mot 12 prosent totalt).
Niåringer er i større grad enn tolvåringer opptatt av mer tid med familien. Tolvåringene prioriterer mer tid til venner og til å sove, over tid med familien. Tolvåringene ønsker også mer tid til å lese bøker, og jenter i tolvårsalderen er også mer opptatt av å tid til å «gjøre ingenting» eller å slappe av, enn de andre. Blant niåringene og gutter i tolvårsalderen ønsker omtrent en fjerdedel mer tid til faste fritidsaktiviteter. 32 prosent av gutter i niårsalderen ønsker mer tid til å spille dataspill.
Barn fra familier med lav opplevd sosioøkonomisk status tenderer til å ønske mer tid til faste fritidsaktiviteter enn andre barn (33 prosent mot 27 prosent totalt), men dette er ikke signifikant. De ønsker også i større grad mer tid til å dataspill (29 mot 18 prosent totalt), og mindre tid til å lese bøker (21 mot 13 prosent totalt).
Hva barn ønsker av fritiden sin
I et åpent spørsmål om hva som er viktig for barn på fritiden, svarer over halvparten at venner er viktig. Deretter er familie viktig for mange, omtrent én av fem. Dette bekrefter det lukkede spørsmålet om fritid. Omtrent like mange nevner fritidsaktiviteter, men det er også mange som nevner frihet til å velge hvilke aktiviteter man deltar på, og rom for å ikke gjøre noe.
Tenk på en vanlig uke. Skulle du ønske du kunne bruke mer eller mindre tid på disse tingene? Matrise.
Hva skal til for at barn skal ha det bra på fritiden sin?
Med fritiden tenker vi på tid etter skolen og i helgen. Fritid er tid hvor man selv kan velge hva man vil gjøre.
Det er 929 barn som har svart på dette åpne spørsmålet. Over halvparten av barna svarer at venner er viktig. Deretter er familie viktig, noe som nevnes av omtrent én av fem. Omtrent like mange nevner fritidsaktiviteter, men det er også mange som nevner frihet til å velge hvilke aktiviteter man deltar på, samt rom for å ikke gjøre noe.
Temaer som nevnes av flere
Venner: Å være sammen med venner, leke med venner, ha venner å være med, gjøre ting med venner, at man har noen å være med. Inkludering.
Familie: Tid med familien, gjøre ting sammen med familien, ha hyggelig stemning hjemme, trygge og snille foreldre. Ikke krangling i hjemmet.
Aktiviteter og fritidsaktiviteter: Å være ute, leke, spille spill og faste aktiviteter som idrett, sport, osv. Lavere priser på fritidstilbud.
Frihet, valg og avkobling: Å kunne velge selv, frihet til å bestemme, slippe å bli presset til ting de ikke vil. Å kunne slappe av, ha tid for seg selv, og ikke ha for mye lekser. Mindre organiserte fritidsaktiviteter.
Trygghet og inkludering: Å føle seg trygg hjemme, på fritidsaktiviteter og sammen med venner og familie. Ingen mobbing, alle skal bli inkludert, og at voksne skal følge med på at ingen blir utestengt.
Mindre lekser: Mindre eller ingen lekser, mer tid til familie og venner.
Andre temaer: Å være ute i naturen, tilgang til dyr, lekeplasser, klubber, og møteplasser i nabolaget. Like muligheter for alle.