Barneombudet ba om at muntlig eksamen avlyses

Barneombudet: jente jobber med lekser og pc/macbook
Mye hjemmeskole og digital undervisning fører til store forskjeller blant avgangselevene. Foto: Hinda Fahre

Oppdatering 27. mai 2021:

- Vi er glade på elevenes vegne for at kunnskapsminister Guri Melby har snudd, og besluttet å avlyse muntlig eksamen. Det har vært et krevende år for mange elever, og det er bra at de den siste perioden på skolen kan ha fokus på opplæring og det sosiale, sier barneombud Inga Bejer Engh.

Her er saken fra 22. april med vår begrunnelse

Vi mener elevene må få slippe å bruke tid til å forberede seg til en muntlig eksamen, og derfor har vi sendt brev til Kunnskapsdepartementet der vi ber dem om å avlyse eksamen. Det var 8. april de besluttet av muntlig eksamen skulle gjennomføres.

Urettferdig eksamen

– Det er ikke for sent å snu. Vi tenker at her må hensynet til elevene veie tyngst, sier fagsjef Camilla Kayed i Barneombudet til VG.

Det siste året har mange elever mistet mye opplæring, og det har vært store forskjeller i tilbudene til elevene.

– Forskjellene har vært for store til at eksamen vil være rettferdig, sier Kayed, som heller ser at skolene bruker den korte tiden som er igjen av skoleåret på å gi elevene så mye opplæring som mulig.

Flere er enige med Barneombudet

Overfor VG legger Kayed til at både elevene selv, skoleledere og Utdanningsdirektoratet også har rådet til avlysning.

– Når departementet har valgt å ikke lytte til dem, så tenker vi at vi er nødt til å heve stemme vår på vegne av elevene.

Må bruke tiden på opplæring

I brevet til Kunnskapsdepartementet skriver vi at det nå er viktig å bruke tiden som er igjen av skoleåret 2020/2021 til at elevene får så mye opplæring som mulig slik at det er godt rustet for neste skoleår.

Videre skriver vi:

"Dette gjelder særlig for elevene på 10. trinn som skal begynne på videregående skole. Ved å avlyse muntlig eksamen vil tiden som er igjen av skoleåret kunne brukes til å gjøre gode standpunktvurderinger hvor elevene får mulighet til å vise kompetansen sin, og ikke til forberedelse og gjennomføring av muntlig eksamen.

Elevene og lærerne vil også ha mer tid til undervisning og viktig læringsarbeid.

Forskjellene har vært for store til at eksamen vil være rettferdig og da bør tiden brukes til å
redusere de negative konsekvensene som tapt opplæring kan få på kort og lang sikt."

Informasjonskapsler

Vi bruker ulike verktøy som informasjonskapsler, for å samle inn data om hvordan besøkende samhandler med nettstedet vårt. Ved å klikke på Godta, godtar du bruken av disse verktøyene.

Les mer

Nyhetsbrev