Hvorfor har vi fortsatt høye mobbetall?

Debattinnlegg publisert i Stavanger Aftenblad juni 2025
Norge har høye mobbetall. Hvorfor klarer ikke alle skoler å jobbe mer systematisk for å få slutt på mobbing?
Nå i juni var eksperter på mobbing fra hele verden samlet til World Anti-Bullying Forum i Stavanger. Det handlet om hvordan vi kan forhindre at barn opplever skadelig og ødeleggende mobbing.
Mobbing kan ha stor negativ betydning for barns liv. Det er også grunnen til at FNs barnekonvensjon slår fast at staten har en plikt til å beskytte barn mot vold, herunder mobbing. Barn som er redde for å oppleve mobbing på skoleveien, i friminuttet og klasserommet, bruker opp kapasiteten sin på frykt og stress framfor læring. Barn som er konstant beredskap, strever med å bli med i leken eller åpne for relasjoner som kan bli venner. Barn som har angst for å bli plaget eller truet av andre, kan også få skolegang påvirket av magesmerter, hodepine eller plager som gjør det vanskelig å komme på skolen. Det er alvorlig.
Barneombudet har nylig presentert en stor undersøkelse, Barnebarometeret, der barn på 9 og 12 år har svart på hva som skal til for at barn skal ha det bra. De gir et klart svar: Det aller viktigste er å ha en skoledag fri for mobbing. Hele 98 prosent vektlegger dette. For å ha det bra på skolen ønsker de seg venner, lek, aktivitet, snille lærere og at lærere og rektor handler når noen opplever mobbing.
På tross av stor oppmerksomhet om mobbing over mange år, er det fortsatt slik at altfor mange opplever å bli utsatt for mobbing. «Et barn som opplever mobbing er et barn for mye,» sa kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun i sin hilsen til konferanse. For å redusere problemet, er det minst tre ting vi må gjøre bedre.
For det første må vi bruke eksisterende kunnskap om hva som virker. Da handler det om den systematiske hverdagsjobbingen for et godt skolemiljø, og ikke kampanjer eller stuntbasert innsats når noe har skjedd. Her har vi solid forskning som viser at det gjør en stor forskjell.
For det andre må vi flytte blikket fra å se kun den ene til å se gruppen sammen. Over tid har individfokuset fått mye plass, på bekostning av gruppen. Mobbing løses best ved at vi lager inkluderende fellesskap der det er plass for alle og at både lærere og foreldre ser barnegruppen samlet, ikke bare en for en.
For det tredje må vi lytte mer til barn når vi ser på løsninger for å forebygge eller løse en vanskelig situasjon. Altfor mange barn opplever at tiltakene som settes inn ikke er det de ønsker seg eller tror kan gjøre en forskjell. Å lytte til de som faktisk står i situasjonen, vil gjøre at løsningene som prøves vil treffe bedre.
Mobbing kan stoppes. Skoler som gjør den systematiske jobben med kompetanse og innsats, ser en stor forskjell. Voksne som tar ansvar for å invitere med og inn til lek, bursdag og halloween, legger grunnlag for vennskap og inkludering. De har også et stort ansvar i sin formidling av holdninger.
Det handler om at alle som er i livene til barn er med på å skape trygge og rause rom, om det er på lekeplassen, skolegården i idretten eller på nettet. Da kan vi ta viktige skritt mot det barn ønsker seg mest: Frihet fra mobbing.