− Det er uholdbart at hele 10 prosent av elevene på 7. trinn har vært utsatt for mobbing

Det er svært alvorlig at flere elever i skolen opplever å ikke ha et trygt og godt skolemiljø. Hele 10 prosent av elevene på 7. trinn opplever dette, viser Elevundersøkelsen 2022. Vi må innse at mobbing er et samfunnsproblem, og ikke bare et skoleproblem. Barneombudet forventer at regjeringen følger opp med tiltak.
− Nå må kommunene og skolene jobbe systematisk og forebyggende for å få et trygt skolemiljø. Skolene må snakke med elevene om hva de kan gjøre for å hjelpe dem som opplever å bli mobbet. Det finnes tiltak mot mobbing som forskning viser er effektive, men ofte når ikke disse tiltakene ut til skolene, sier barneombud Inga Bejer Engh.
Trenger mer kunnskap om den digitale oppveksten til barn
Det digitale blir stadig en større del av elevers hverdag. Det har også gjort digital mobbing til et reelt problem, noe som også får konsekvenser for elevers skolehverdag. NRK skriver at det tidligere var de eldste som opplevde å bli mobbet digitalt. Andelen elever på 7. trinn som har opplevd digital mobbing er nå nesten doblet siden 2017.
− Vi har gjentatte ganger spilt inn til regjeringen at det må prioriteres mer forskning på dette feltet. Det holder ikke å vite hvor mange som blir mobbet på nett, vi må vite hvorfor dette skjer. Tiltak som regjeringen ønsker å sette inn må være kunnskapsbaserte, og ikke basert på frykt og synsing, sier Bejer Engh.
Statsforvalternes erfaringer i klagesaker er et viktig kunnskapsgrunnlag
Det har nå gått fem år siden det kom en ny klageordning for skolemiljøsaker. Det er behov for en kunnskapsoppsummering for å få belyst hvilke utfordringer statsforvalterne erfarer i sine klagesaker. Vi må vite hva som kjennetegner sakene som ikke løses på skolene, og hvordan vi på en bedre måte kan sikre at elever ikke opplever mobbing og krenkelser. Det er positivt at kunnskapsministeren varsler en gjennomgang av dette, nå må alle steiner snus for å bedre elevenes skolemiljø.